Artiklar

Åtta sätt att effektivisera den inhouse logistiken

Optimering av den inhouse logistiken är av stor vikt för företagets konkurrenskraft och kostnadseffektivitet. Effektiv intern logistik ger minskade kostnader, högre kvalitet på servicen och ökad flexibilitet vid förändringar på marknaden. I den här artikeln presenterar vi åtta sätt som du kan använda för att utveckla den inhouse logistiken på ditt företag, från vår guide för mer effektiv intern logistik.

1. Förstå betydelsen av varierande volymer

Variationerna i volymerna blir allt större och de förekommer allt oftare på grund av fluktuationer i handeln och säsongsbundenhet. Det är viktigt att kunna identifiera och förstå volymvariationer i din verksamhet, som exempelvis kan vara kopplade till produktionsvolymen eller lagerbehovet. Noggrann mätning och analys av variationer i volymer gör att man kan allokera resurser i rätt tid, vilket är centralt för att effektivisera den inhouse logistiken.

2. Ta reda på kostnaderna för den inhouse logistiken

Att separera kostnaderna för den inhouse logistiken från andra produktionskostnader och allmänna kostnader ger en bättre överblick och gör det lättare att hålla styr på kostnaderna. Genom att specificera och analysera dessa kostnader kan företaget få en förståelse för hur stora variationerna i kostnaderna är beroende på volym och om det finns utrymme för flexibilitet.

Genom att lägga ut delar av din inhouse logistik , som din maskinpark och ditt WMS-system, kan du omvandla fasta kostnader till rörliga och frigöra kapital för din kärnverksamhet. Det kan ge kostnadsbesparingar på hela 10–30 procent.

3. Identifiera arbetsprocesser och hur väl de fungerar

Standardisering av arbetsprocesser är en förutsättning för en effektiv intern logistik. Genom standardiserade processer kan man göra kontinuerliga förbättringar, och även små förändringar kan leda till betydande förbättringar för helheten.

4. Utvärdera produktionslednings- och lagerhanteringssystem

Moderna produktionslednings- och lagerhanteringssystem (ERP och WMS) är av central betydelse för en effektiv intern logistik. Om verksamheten enbart styrs av medarbetarnas erfarenhet begränsas flexibiliteten och risken för driftstopp ökar. Fungerande system stödjer arbetet och säkerställer att informationen kommer fram dit den behövs.

Investera i system som stödjer effektiv verksamhetsstyrning. Använd terminaler, skannrar och röststyrning för att underlätta för medarbetarna och effektivisera arbetsflödet.

5. Mäta kapacitet och utveckla den dagliga ledningen

Att mäta den inhouse logistikens kapacitet och utnyttja den informationen i den dagliga ledningen är nyckeln till effektivitet. Utan tillräckliga data i realtid är det svårt att styra och beslutsfattandet går långsamt. De viktigaste indikatorerna för intern logistik är bland annat ledtiden och hur den är distribuerad, då det ger värdefull information om verksamhetens kvalitet.

Dra nytta av data i realtid och digital daglig ledning som samlar in och analyserar information från flera källor. Det gör att man effektivt kan följa upp arbetet och reagera snabbt på förändringar.

6. Kontrollera att verksamhetsmiljön fungerar

Om den inhouse logistiken sker enkelt och smidigt beror i hög grad på hur väl verksamhetsmiljön fungerar. Även små brister i lager- och produktionslokaler, hur de är planerade eller den utrustning som används kan orsaka betydande inbromsningar. Om verksamhetsmiljön inte har planerats med utgångspunkt i den inhouse logistiken är det sannolikt att flaskhalsar uppstår.

7. Utveckla personalens kompetens

Kompetent personal är en hörnsten i den inhouse logistiken. När kompetenskraven på medarbetarna ökar och mängden arbete som kräver specialkompetens varierar är det viktigt att satsa på utbildning och introduktion. Standardiserade verksamhetsmodeller och personal med mångsidig kompetens ger ökad flexibilitet och effektivitet.

8. Dra nytta av en logistikpartners expertis

Att dra nytta av en strategisk logistikpartner kan ge ditt företag betydande fördelar. Partnern kan bidra till att optimera och effektivisera den inhouse logistiken och hitta nya tillväxtmöjligheter. Genom att lägga ut den inhouse logistiken på en samarbetspartner är det lättare för ditt företag fokusera på sin egen kärnverksamhet. Med en logistikpartner får du tillgång till de bästa lösningarna och den bästa kompetensen i branschen och kan frigöra resurser för att främja din verksamhets tillväxt.

Ladda ner vår guide till inhouse logistik

Låter det intressant? Läs mer från In-house logistics guide (på engelska) och börja effektivisera din verksamhets inhouse logistik!