Artiklar

Postis Grön frakt-tjänst stödjer Kiiltos miljömål

Kiilto, leverantör av lösningar för den kemiska industrin,är vår långvariga partner. Vi levererar Kiiltos städ- och hygienprodukter från deras lager i Reso till kundföretag runtom i Finland.

Vi delar ambitiösa miljömål i vår dagliga verksamhet. I början av året började Kiilto använda vår Grön frakt-tjänst, som hjälper företaget att minska utsläppen och stödja sitt miljölöfte.

Fossilfria transporter med Grön frakt

Att minska utsläppen blev ett viktigt tema när Kiilto i slutet av 2024 genomförde en konkurrensutsättning av sina inrikes varuleveranser. Samarbetet med Posti fortsatte och Kiilto började använda vår Grön frakt-tjänst. Med hjälp av den kan företaget erbjuda sina kunder fossilfria leveranser – med antingen förnybara bränslen eller fossilfri energi.

"Vi såg att Posti hade kommit längst med att minska utsläppen. Vi började använda tjänsten för alla Posti-leveranser på Kiilto. Det fina med Grön frakt är emellertid att tjänsten är tillgänglig per leverans. Det innebär att ett företag kan välja att bara använda den för vissa av sina varuleveranser", säger Kiiltos transportplanerare Tuomas Vuorilehto.

I tjänsten avsätter vi en del av våra fossilfria transporter till Kiilto. Grön frakt bygger på den internationella Book & Claim-modellen: kunden betalar för fossilfria transporter och hos Posti ser vi till att motsvarande mängd fossilfria transporter produceras i vårt nätverk, baserat på en internationell allokeringsstandard.

Tillsammans mot gemensamma miljömål

Grön frakt-tjänsten är ett bra exempel på hur stora aktörer som Posti och Kiilto kan samarbeta för att nå sina egna och gemensamma mål.

Kiilto vill vara miljöledande inom sitt affärsområde och Kiiltos miljölöfte vägleder all verksamhet. Kiilto strävar till exempel efter att vara koldioxidneutralt i sin egen verksamhet senast 2028. Samtidigt har Posti satt upp ett ambitiöst mål om att vara fossilfri senast 2030 och ha ett nettonollutsläpp av koldioxid senast 2040.

"Miljölöftet är en av hörnstenarna i vår kultur och därför var Grön frakt-tjänsten ett naturligt val för oss. Vi kan tydligt följa framstegen från Postis rapporter. Redan i början av året minskade växthusgasutsläppen i Postis varuleveranser som skapades under körning med 90 procent, vilket överskrider vårt mål", säger Kiiltos logistikchef Annika Valenius.

Förändringen betjänar även Kiiltos kunder och deras miljömål. "Kunderna är miljömedvetna när de väljer oss och är också intresserade av våra val", påpekar Annika.

Smidigt samarbete vid varuleveranser

Kiilto har varit nöjda med samarbetet med Posti. Förutom en smidig daglig verksamhet tycker de att det är viktigt att den nya tjänsten gör det möjligt för båda företagen att tillsammans driva en mer hållbar verksamhet.

"Samarbetet fungerar bra, kommunikationen är transparent och att ge respons fungerar åt båda hållen. Rapporter gör det enkelt att följa verksamheten, de är tydliga och lättlästa. Låt oss fortsätta arbeta på samma sätt!" sammanfattar Annika.