I tjänsten avsätter vi en del av våra fossilfria transporter till Kiilto. Grön frakt bygger på den internationella Book & Claim-modellen: kunden betalar för fossilfria transporter och hos Posti ser vi till att motsvarande mängd fossilfria transporter produceras i vårt nätverk, baserat på en internationell allokeringsstandard.
Tillsammans mot gemensamma miljömål
Grön frakt-tjänsten är ett bra exempel på hur stora aktörer som Posti och Kiilto kan samarbeta för att nå sina egna och gemensamma mål.
Kiilto vill vara miljöledande inom sitt affärsområde och Kiiltos miljölöfte vägleder all verksamhet. Kiilto strävar till exempel efter att vara koldioxidneutralt i sin egen verksamhet senast 2028. Samtidigt har Posti satt upp ett ambitiöst mål om att vara fossilfri senast 2030 och ha ett nettonollutsläpp av koldioxid senast 2040.
"Miljölöftet är en av hörnstenarna i vår kultur och därför var Grön frakt-tjänsten ett naturligt val för oss. Vi kan tydligt följa framstegen från Postis rapporter. Redan i början av året minskade växthusgasutsläppen i Postis varuleveranser som skapades under körning med 90 procent, vilket överskrider vårt mål", säger Kiiltos logistikchef Annika Valenius.
Förändringen betjänar även Kiiltos kunder och deras miljömål. "Kunderna är miljömedvetna när de väljer oss och är också intresserade av våra val", påpekar Annika.
Smidigt samarbete vid varuleveranser
Kiilto har varit nöjda med samarbetet med Posti. Förutom en smidig daglig verksamhet tycker de att det är viktigt att den nya tjänsten gör det möjligt för båda företagen att tillsammans driva en mer hållbar verksamhet.