Finländarna gör nu mer beställningar i svenska webbutiker än någonsin tidigare

Av en enkät som Posti lät utföra framgår att undantagsförhållandet till följd av coronaepidemin har ökat finländarnas näthandlande.  En del av ökningen tillkommer även internationell näthandel. I synnerhet antalet paket från Sverige till Finland håller på att öka.  

Enligt en gränsöverskridande e-handelsundersökning som publicerades i januari av den internationella postorganisationen International Post Corporation (IPC) gör en tredjedel av finländarna som handlar i utländska nätbutiker sina inköp i tyska webbutiker (33 %), närmare en fjärdedel i webbutiker i Storbritannien (23 %) och en femtedel i svenska webbutiker (21 %). 

–Nu under undantagsförhållandet har pakettrafiken från Sverige till Finland ökat med över 40 procent i jämförelse med förra året. Attraktiva varumärken, stort sortiment och snabba leveranser till Finland räknar Sami Finne, ansvarig för Postis internationella e-handelstjänster, upp som faktorer som lockar till e-köp i grannlandet.  

Populära svenska webbutiker är bland annat Jollyroom, H&M och Sportamore 

–Svenska webbutiker har aktiverat finländska konsumenter med fina kampanjer och resultatet syns i volymerna. Stora växlingar inom försäljningen förekommer nu inom näthandeln – vissa har haft en kraftig tillväxt.  Vissa butiker erbjuder gratis leverans, och antalet hemleveranser har ökat avsevärt i förhållande till året innan, fortsätter Sami Finne. 

Paketen från utlandet löper normalt 

Det som påverkar den totala leveranshastigheten från utlandet är webbutikens insamlings- och lagerprocesser samt transporten från utgångslandet till Finland. Dagliga insamlingar i webbutikerna gör snabba leveranser till Finland möjliga. Leveranserna från Sverige till Finland kommer med färjorna. 

–Paketleveransen från Sverige, Baltikum och Centraleuropa har löpt i huvudsak normalt under hela den rådande tiden av undantagsförhållandet. Vi har möjlighet att öka kapaciteten flexibelt efter behovet, berättar Sami Finne.  


Posti är Finlands ledande tjänsteleverantör inom post- och logistikbranschen. Vår kärnverksamhet omfattar posttjänster, paket, frakt och logistiktjänster. Vi har landets mest omfattande tjänstenätverk och besöker omkring tre miljoner hushåll och företag under vardagar. Vi ser till att vardagen förlöper smidigt i 8 länder. Vår omsättning år 2019 var 1 565 miljoner euro och vår personalmängd är cirka 20 000. www.posti.com